El Sierra Club Apoya Anuncio de Mejora de Estándares de Compuestos Tóxicos en el Aire de la EPA

Javier Sierra, javier.sierra@sierraclub.org, 703.927.4750

Washington, DC — La Agencia de Protección Ambiental (EPA) anunció hoy una propuesta para revertir la decisión de la administración Trump de eliminar resultados “apropiados y necesarios” para regular el mercurio y otros compuestos peligrosos procedentes de las plantas térmicas de carbón.

La decisión surge tras una orden ejecutiva firmada el año pasado por el Presidente Biden para revisar el debilitamiento de los estándares de la administración Trump y desarrollar una nueva propuesta.

Los Estándares sobre Mercurio y Compuestos Tóxicos del Aire (MATS), finalizados en 2012, limitan contaminantes peligrosos como el mercurio, arsénico y ácido hidroclorídrico. La EPA estimó que los MATS evitarían hasta 11.000 muertes prematuras anuales. En 2020, la EPA de la administración Trump, liderada por el cabildero carbonero Andrew Wheeler, socavó los estándares eliminando los resultados de estudios “apropiados y necesarios”, descalificando los enormes beneficios a la salud pública como insuficientes para justificar los costos a los contaminadores.

La propuesta de hoy considera mejoras a la salud pública y otros beneficios en el análisis de costos y beneficios.

Como respuesta, Patrick Drupp, subdirector legislativo sobre clima y aire limpio del Sierra Club, emitió la siguiente declaración:

“Con el anuncio de hoy, la EPA del Presidente Biden da un paso crucial en la protección de las comunidades del país —particularmente, comunidades de color, como los latinos— contra la peligrosa y tóxica contaminación procedente de las plantas térmicas de carbón. Comunidades de todo el país continúan soportando el yugo de la mala calidad del aire. Como resultado, las familias —especialmente los niños y los ancianos— sufren una explosión de casos de asma, ataques cardíacos y muertes prematuras.

“La EPA del Presidente Biden tiene ahora que reforzar la regla sobre estos estándares. Es inaceptable cualquier cantidad de contaminación del aire, especialmente cuando hay medios viables y económicos para proteger la salud pública”.

Sierra Club Supports EPA’s Air Toxics Announcement

WASHINGTON, D.C. - Today, President Biden’s EPA announced a proposal to reverse the Trump Administration’s decision eliminating the “appropriate and necessary” finding for regulating mercury and other hazardous air pollution from power plants. The move comes after an executive order signed by President Biden last year to review the Trump-era rollback and develop a new proposal.

The Mercury and Air Toxics Standards (MATS), finalized in 2012, limits hazardous pollutants like mercury, arsenic, and hydrochloric acid. EPA estimated MATS would prevent up to 11,000 premature deaths per year. In 2020, the Trump Administration’s EPA, led by former coal lobbyist Andrew Wheeler, undermined the standard by eliminating the “appropriate and necessary” finding, dismissing the standards’ enormous public health benefits as insufficient to justify their cost to polluters.

Today’s proposal takes Americans’ health into account by including health improvements and other public benefits in its cost-benefit analysis.

In response, Patrick Drupp, Deputy Legislative Director for Climate and Clean Air released the
following statement:

“With today’s announcement, President Biden’s EPA is taking a critical first step in protecting communities – in particular, communities of color, such as Latinos – from dangerous, toxic pollution from coal plants. Communities across the country continue to be saddled with  poor air quality. As a result, our families – and especially our children and the elderly – have been burdened with skyrocketing cases of asthma, heart attacks, and premature deaths.

“President Biden’s EPA must now strengthen the MATS rule. No amount of toxic pollution is acceptable in the air we breathe, especially when there are feasible, cost effective means of protecting public health.”

The Sierra Club is America’s largest and most influential grassroots environmental organization, with millions of members and supporters. In addition to protecting every person's right to get outdoors and access the healing power of nature, the Sierra Club works to promote clean energy, safeguard the health of our communities, protect wildlife, and preserve our remaining wild places through grassroots activism, public education, lobbying, and legal action. For more information, visit www.sierraclub.org.